طراحی نمای ساختمان مسکونی

طراحی نمای بیرونی ساختمان مسکونی

طراحی نمای ساختمان مسکونی یکی از مهم ترین اقدامات جهت راه اندازی یک آپارتمان به شمار می آید. نوین قلم طراحی صحیح نمای ساختمان مسکونی را به جهت اهمیت آن در معرفی ساختمان و همچنین استحکام بخشی به آپارتمان، توصیه می کند. به خاطر داشته باشید هر قدر در طراحی نما و اجرای آن موفق تر عمل کنید، قیمت مادی مسکن خود را نیز به مراتب افزایش داده اید.

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۱۰ دقیقه

عکس طراحی نمای ساختمان مسکونی

در زیر تصاویری از طراحی نمای انواع ساختمان های مسکونی یک یا چند طبقه با انواع سبک ها را می توانید مشاهده نمایید.

اصول طراحی نمای ساختمان مسکونی

طراحان و متخصصین نما در دپارتمان معماری نوین قلم، برای طراحی یک نما ساختمانی کارآمد و با هویت، از یک دستورالعمل حرفه ای استفاده می کنند.

توجه اقلیم ساختمان، همجواری ها و منظر شهری

درست است که نمای ساختمان شما مختص شما خواهد بود، اما برای خلق یک نمای کارآمد لازم است به چهره ساختمان های مجاور نیز دقت کرد. با هماهنگ سازی نمای ساختمان مسکونی با سایر ساختمان های اطراف، می توان یک چهره زیبا و هماهنگ در محله ایجاد کرد. علاوه بر این لازم است در انتخاب سبک و متریال به اقلیم منطقه توجه داشت. برای مثال در مناطق سرد، لازم است از متریالی استفاده شود که بتواند به عنوان یک عایق حرارتی از ساختمان محافظت کند. این مسئله معمولاً در اقلیم های گرم، اهمیت چندانی ندارد.

بدون شک هر شهر و منطقه‌ای، هویت بومی خاص خود را دارند. اگر در هنگام طراحی نمای مجتمع مسکونی به هویت بومی توجه نمایید، تاثیر بصری آن بر روح و جان مخاطب، بیش از پیش خواهد بود.

بناباما

توجه به سلایق کارفرما و بودجه او

در طراحی نمای ساختمان مسکونی، معمولاً یک سازنده وجود دارد که می توان او را در ارتباط مستقیم با طراحان قرار داد. متخصصین نما در نوین قلم تلاش می کنند تا با همفکری با کارفرمای ساختمان مسکونی، یک سبک زیبا و درخور انتخاب کنند. کلیه مراحل طراحی نما اعم از انتخاب متریال، انتخاب سبک و حتی انتخاب رنگ، در تناسب با سلایق کارفرما و همچنین بودجه او طی می شود.

انتخاب صحیح سبک

پیش از اینکه مراحل طراحی نما آغاز شود، معمولاً یک سبک مناسب در تناسب با همجواری های ساختمان و همچنین روحیات کارفرما و بودجه او انتخاب می شود. در انتخاب سبک نما می توان از انواع نماهای ساختمانی رایج همچون کلاسیک، نئوکلاسیک و یا مدرن استفاده کرد. هر یک از این سبک ها مشخصات مربوط به خود را داشته و دارای یک متریال غالب و دامنه محدود رنگ هستند. به طور کلی می توان گفت انتخاب سبک مدرن منجر به ایجاد سبک نمای نوآور و خلاقانه شده و انتخاب سبک کلاسیک به القای حس فخر و شکوه کمک می کند.

ترکیب ماهرانه سبک، متریال و رنگ

در سومین گام از طراحی نمای مسکونی، متخصصین نما تلاش می کنند تا با تلفیق مناسب متریال ها، یک نمای زیبای مدرن و یا کلاسیک خلق کنند. ترکیب متریال با رنگ های مناسب میتواند نمای ساختمان مسکونی شما را به یک آیتم مثبت در فروش واحدهای مسکونی تبدیل کند. همچنین می تواند با جذب نگاه عابرین به ساختمان شما هویت و اعتبار بالایی ببخشد.

طراحی نمای ساختمان مسکونی با چوب
طراحی نمای ساختمان مسکونی با متریال چوبی

 طراحی نما با رعایت اصل تقارن و تعادل

نمای ساختمان در سبک های کلاسیک، دارای یک خط تقارن کاملاً روشن است. اما نمای ساختمان در نمونه های مدرن معمولاً بدون تقارن ساخته می شود. تفاوتی ندارد سبک نمای شما از کدام نوع باشد. در هر حال می بایست نمای ساختمان متوازن و متعادل باشد. این یعنی در هیچ یک از بخش های نما نباید حس سنگینی و یا سبکی القا شود. بلکه عناصر مختلف نما اعم از پنجره ها، بازشوها و احجام برجسته می بایست به گونه ای در کنار هم قرار بگیرند که حس تعادل را در بیننده تقویت کنند.

طراحی نما با رعایت تناسب و پیوستگی در میان اجزا

در آخرین قدم از طراحی نما آپارتمان های مسکونی، طراحان اقدام به ساخت فرم های خاص و بدیع در تناسب با سبک منتخب می کنند. معمولاً در سبک مدرن از فرم های ساده و خوانا جهت ایجاد یک نمای ساده و شکیل استفاده می شود. پیوستگی میان عناصر نما و همچنین طبقات مختلف ساختمان با مهارت بالایی که متخصصین نوین قلم دارند، ایجاد می شود. در نمای کلاسیک نیز از سرستون های رومی، سردرب های سلطنتی و جزئیات بالا استفاده می شود تا نما بتواند شیک و لاکچری به نظر برسد.

نورپردازی در طراحی نمای ساختمان مسکونی

نورپردازی جزء لاینفک طراحی نمای در آپارتمان ها به شمار می آید. تامین نور شب برای ساختمان های مسکونی مهارت بالایی می طلبد. این کار توسط متخصصین مربوطه صورت گرفته و به افزایش دید ساختمان و همچنین جلب توجه آن در تاریکی کمک می کند.

 بسته به روحیات کارفرما و همچنین بودجه او از تکنیک های مختلف نورپردازی برای ایجاد یک جلوه مناسب در ساختمان استفاده می شود. استفاده از نور در سبک های کلاسیک رایج تر است و می تواند به افزایش حس شکوه و تجمل ساختمان کمک کند.

۴ پارامتر تاثیر گذار بر روی قیمت طراحی نمای ساختمان مسکونی

پارامتر های مختلفی وجود دارند که بر روی قیمت نهایی طراحی نمای ساختمان‌های مسکونی تاثیر گذار می باشند. مهمترین آن ها عبارتند از:

  1. سبک طراحی نمای ساختمان
  2. متراژ و ابعاد ساختمان
  3. دستمزد پیمانکاران
  4. مصالح

می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت طراحی نمای مسکونی، با مهندسان ما در نوین قلم تماس حاصل فرمایید.

نتیجه گیری

طراحی نما ساختمان های مسکونی یک امر تخصصی است که مطابق با چند اصل و ضابطه صورت می گیرد. این بدین معناست که متخصصین نما نمی توانند به دلخواه خود یک نمای ساختمانی طراحی و به اجرا برسانند. نمای طراحی شده می بایست در تناسب کامل با ضوابط شهرداری و اصول زیباشناسی باشد. همچنین تناسب کافی با روحیات و بودجه کارفرما داشته باشد.

سوالات متداول

طراحی نمای ساختمان مسکونی چگونه انجام می شود؟

طراحی در نمای آپارتمان ها متأثر از چند پارامتر مهم است که توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی ساختمان، انتخاب متریال، رنگ و سبک مطابق با روحیات کارفرما از مهم ترین آن ها به شمار می آید.

هزینه طراحی نما آپارتمان مسکونی چقدر است؟

هزینه های مربوط به طراحی در نماهای مسکونی در تناسب با متراژ نما، سبک طراحی و همچنین نوع متریال ها به کار رفته در نما تعیین می شود و یک مقدار ثابت نیست.

مطالب مرتبط

مقالات مرتبط با این موضوع را می توانید از لینک های زیر مطالعه فرمایید.

۷ روز هفته و ۲۴ ساعته باز می باشد

نوین قلم

ایران
تلفن: ۰۹۰۵۱۲۷۸۰۹۶
رایانشانی: novinghalam.com@gmail.com
دکمه بازگشت به بالا