آموزش طراحی

تبدیل پلان دو بعدی به سه بعدی در اتوکد

مراحل تبدیل پلان دو بعدی به سه بعدی در اتوکد فقط در ۶ مرحله

در این قسمت از مقالات آموزشی نوین قلم، قصد داریم به آموزش تبدیل پلان دو بعدی به سه بعدی در اتوکد بپردازیم. آیا تا به حال برای شما پیش آمده که بخواهید فایل های اتوکد دو بعدی خود را برای مدلسازی به شکل سه بعدی تبدیل کنید؟ قطعا مراحل مختلفی برای این کار وجود دارد. با مطالعه این مقاله نحوه سه بعدی کردن پلان و طرح در اتوکد ساده تر می شود. برای اینکه با نرم افزار اتوکد و نحوه کار با آن آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش اتوکد سه بعدی را مطالعه کنید.

تبدیل پلان دو بعدی به سه بعدی در اتوکد
تبدیل شکل دو بعدی به سه بعدی در اتوکد

مراحل تبدیل پلان دو بعدی به سه بعدی در اتوکد با دستور Extrude و Revolve

در ابتدا باید این نکته را بدانید که دو کلید ” Extrude ” و “revolve ” در اتوکد برای تبدیل طرح های دو بعدی ( پلان، نقشه ) به مدل های سه بعدی ایجاد شده اند. در اتوکد مدلسازی و حجم دادن به مدل ها با کشیدن یک محور جدید در طرح دو بعدی صورت می گیرد. به این ترتیب، طراحی دو بعدی روی محور جدید شکل می گیرد. سپس در حالیکه طرح اصلی در پایه این محور ثابت می ماند، یک کپی از آن را بالاتر از محور ایجاد کرده و با استفاده از کلید Extrude طرح را گسترش و بسط می دهیم. پس از تبدیل پلان دو بعدی به سه بعدی در اتوکد، با استفاده از فرمان رندر طراحی سه بعدی، پلان مورد نظر را به صورت واقع گرایانه ای نورپردازی و سایه پردازی می کنیم. ۶ مرحله ساده برای سه بعدی سازی در اتوکد به ترتیب زیر است:

مرحله اول: وارد کردن فایل دو بعدی در اتوکد آموزش تبدیل پلان دو بعدی به سه بعدی در اتوکد

از قسمت منو روی گزینه ” File ” کلیک کرده و فرمان ” Open ” را از پیشخوان انتخاب کنید. یک فایل اتوکد حاوی طرح دو بعدی که می خواهید آن را تبدیل به مدل سه بعدی کنید، مشاهده خواهید کرد. با دوبار کلیک کردن روی آن، فایل مورد نظر برای تبدیل باز خواهد شد.

مرحله دوم: استفاده از دستور Perspective

در این قسمت از آموزش تبدیل پلان دو بعدی به سه بعدی در اتوکد، دستور ” Perspective ” را تایپ کنید. در این حالت طرح خود را در حالت پرسپکتیو مشاهده خواهید کرد. این گزینه تصویری واقعی از خطوط موازی طرح شما را در حالت سه بعدی نمایش خواهد داد.

مرحله سوم: استفاده از آیکون Cube

در این مرحله از آموزش تبدیل پلان دو بعدی به سه بعدی در اتوکد، روی آیکون ” cube ” کلیک کنید. در ادامه با کشیدن موس به سمت بالا، می توانید قسمت های بالایی، سمت راست و جلوی شکل خود را در ابعاد سه بعدی مشاهده کنید.

مرحله چهارم: کلیک بر روی ۳D – modeling

روی فهرست در بالای پنجره برنامه کلیک کرده و سپس روی آیتم ” 3D –  modeling ” کلیک کنید. با این کار فضای کاری تغییر کرده و به ابزاری برای ایجاد و ویرایش اشکال سه بعدی تبدیل می شود. سپس بر روی قسمت ” Home ” کلیک کنید تا به پنل مدل سازی دسترسی پیدا کنید. در این صورت ابزار ” Extrude ” برای تبدیل اشکال مستطیلی دو بعدی به اشکال سه بعدی نمایان شود .

مرحله پنجم: کلیک بر روی دکمه Extrude

روی دکمه ” Extrude ” کلیک کنید. سپس روی یک شکل از مدل های دو بعدی خود که می خواهید به آن حجم بدهید کلیک کنید. در ادامه شکل را در ابعاد سه بعدی بسط و گسترش دهید. قسمت بالای کادر تشکیل شده از شکل، به مکان طرح شما بستگی دارد. مکان نما را تا ارتفاعی که می خواهید بکشید. سپس روی ماوس کلیک کنید تا به عملیات پایان داده تا طرح آماده شود. با استفاده از کلید ” Extrude ” طرح های دو بعدی باقی مانده را به سه بعدی تبدیل کنید.

مرحله ششم: اجرای فرمان Revolve

به تب ” Surface ” بروید و روی آیکون ” Create ” کلیک کنید تا فرمان “revolve” نمایان شود. این فرمان اشکال استوانه ای، کره ای و دیگر شکل های گرد را به صورت دو بعدی ایجاد می کند. روی این فرمان کلیک کرده و سپس روی یک شکل در ابعاد دو بعدی که می خواهید به یک سیلندر یا فرم کروی دیگری تبدیل شود کلیک کنید. هر کدام از محور های “Y” ،”X” یا “Z” را که می خواهید شکل حول آن سه بعدی شود را ایجاد کنید. در نهایت برای اجرای این تبدیل کلید ” Enter ” را فشار دهید. در بخش های دیگر طراحی خود نیز می توانید این فرمان را اجرا کنید.

چگونه محیط اتوکد را دو بعدی کنیم؟

در این مرحله از آموزش تبدیل پلان سه بعدی به دو بعدی در اتوکد، ابزار FLATSHOT را از قسمت expanded بخش Home انتخاب کنید. یا اینکه Flatshot را روی قسمت دستورات تایپ کنید تا اجرا شود. با استفاده از این دستور می توان فرم دو بعدی یک مدل را همراه با چشم انداز آن از نماهای مختلف در صفحه XY به یک مدل سه بعدی تبدیل کرد. با استفاده از این ابزار می توانید نمای جلویی، کناره ها و ایزومتریک آن را در عرض یک دقیقه ایجاد کنید. در قدم اول فایل حاوی طرح را اتوکد باز کنید. سپس به فضای کاری مدل سازی سه بعدی سوئیچ کنید. حالت بصری visual را به حالت سایه دار Shaded تغییر دهید. سپس زاویه دید طرح را در قسمت View Cube یا views drop به زاویه ” از بالا ” تغییر دهید.

تبدیل پلان سه بعدی به دو بعدی

مرحله اول: انتخاب گزینه Insert as new block

اولین گزینه روی پنجره باز شده یعنی “Insert as new block” را انتخاب کنید. این گزینه نماهای جدیدی که با استفاده از این ابزار ایجاد می شوند را به عنوان بلوک جدیدی در طرح اصلی وارد خواهد کرد. با انتخاب این دکمه هر بلوک دو بعدی را که انتخاب کنید، با بلوکی که با Flatshot ایجاد کرده اید جایگزین خواهد کرد. در نهایت طرح دو بعدی شما به یک فایل DWG تبدیل خواهد شد .

مرحله دوم: به کار گیری خطوط خارجی، مبهم و مماس

  • خطوط خارجی: خطوط مرئی هستند که روی صفحه XY  در امتداد طرحی که انتخاب کرده اید قرار می گیرند. منوی پایین صفحه و رنگ های موجود، ویژگی های این خطوط در طرح دو بعدی مورد نظر را می توانند تغییر بدهند.
  • خطوط مبهم: اینها خطوط پنهانی هستند که در طرح دو بعدی مورد نظر وجود دارند. اگر می خواهید که این خطوط را نمایان کنید؛ می توانید روی دکمه نمایش کلیک کرده و رنگ این خطوط را تغییر دهید و در نهایت این خطوط مخفی دیده خواهند شد.
  • خطوط مماس بر لبه ها: گزینه آخر دکمه “Include tangential edges” که با انتخاب آن می توانید خطوط مماس بر لبه ها را مشاهده کنید.

مرحله سوم: ایجاد نمای بالایی، کناری و ایزومتریک

  • ایجاد نمای بالایی: ویژگی های خطوط خارجی را تغییر ندهید. اما در قسمت خطوط پنهان بر گزینه نمایش این خطوط کلیک کنید. همچنین رنگ آنها را به زرد یا یک رنگ روشن دیگر تغییر دهید. سپس گزینه نمایش خطوط مماس را نیز فعال کنید. در ادامه مشاهده خواهید کرد که نمای بالایی طرح شما به صورت سه بعدی به نمایش درآمده است.
  • ایجاد نمای کناری: در این حالت طرح شما روی صفحه به صورت یک خط نمایش داده خواهد شد. در ادامه در یک نقطه از طراحی سه بار کلیک کنید تا تمام تغییرات ذخیره شود.
  • ایجاد نمای ایزومتریک: برای ایجاد نمای ایزومتریک طرح دو بعدی خود، زاویه دید خود را به حالت ایزومتریک تغییر داده و تمام مراحل ذکر شده در قسمت های قبلی را اجرا کنید.

طراحی اتوکد آنلاین در نوین قلم

در این مقاله به طور کامل مراحل تبدیل پلان دو بعدی به سه بعدی در اتوکد بیان شد. برای اینکه به راحتی طرح دو بعدی خود را مدلسازی کنید می توانید از هر دو روشی که در این مقاله بیان کردیم استفاده کنید. همچنین نوین قلم قادر است انواع طراحی های ساختمانی و یا صنعتی شما را مدلسازی کند. فقط کافیست سفارش طراحی اتوکد خود را در نوین قلم ثبت کنید.

سوالات متداول در زمینه آموزش تبدیل پلان دو بعدی به سه بعدی در اتوکد

آیا در نوین قلم به جز پروژه ساختمانی، پروژه های صنعتی هم قابلیت سه بعدی سازی دارند؟

بله. تمامی پروژه های دو بعدی در نوین قلم قابلیت سه بعدی سازی دارند.

زمان انجام طراحی اتوکد سه بعدی در نوین قلم چقدر است؟

زمان انجام پروژه سه بعدی سازی با اتوکد، بستگی به نوع پروژه و محتوای آن دارد.

بعد از سه بعدی کردن اجسام، فرآیند رندرگیری هم انجام می شود؟

بله. با توجه به درخواست مشتری از تمامی پروژه رندر هم گرقته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا