آموزش طراحی

تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور

تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور چیست؟

در این مقاله می خواهیم به تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور بپردازیم. در دنیای طراحی دیجیتال، نام دو برنامه را بیشتر از بقیه میشنویم: فتوشاپ و ایلوستریتور. این دو برنامه بسیار معروف هستند، اما تفاوت آنها چیست؟ در این مقاله سعی کردیم تا به شما نشان دهیم در چه مواقعی باید از این دو نرم افزار گرافیکی استقاده کنید. برای اینکه با نحوه کار ایلوستریتور آشنا شوید، توصیه می کنیم حتما مقاله طراحی اینفوگرافیک در ایلوستریتور را مطالعه کنید.

تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور
مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور

مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور

فتوشاپ و ایلوستریتور برنامه های کامل با ابزار قدرتمند هستند. یکی از عوامل مهم در تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور، تصاویر رستری و برداری است. ایلوستریتور یک ویرایشگر گرافیکی برداری است. Photoshop برخلاف Illustrator، یک ویرایشگر گرافیکی شطرنجی است. زمانی که این تفاوت ها را تشخیص دهید، متوجه می شوید که باید از کدام برنامه استفاده کنید. فتوشاپ ابزاری است که بیشتر برای اهداف ویرایش تصویر استفاده می شود. ایلوستریتور به طور گسترده برای اهداف ایجاد تصویر استفاده می شود. وقتی می خواهید اسنادی مانند گزارش های سالانه، طراحی بروشور و … ایجاد کنید، می توان استفاده زیادی از Illustrator کرد. از آنجا که فیلترها و ابزارهای ویرایش تصویر محدودی در نرم افزار ایلوستریتور است، نمی توان از آن به راحتی برای اصلاح تصاویر ایجاد شده استفاده کرد.

Raster و Vector

برنامه فتوشاپ از مکان تصویر( رستر)، و ایلوستریتور از بردارها( وکتور) استفاده می کند. برنامه های مبتنی بر رستر، از میلیون ها پیکسل برای ایجاد تصاویر استفاده می کنند. وقتی که زوم کنید، می توانید پیکسل های منحصر به فردی را مشاهده کنید، اما از دور غیرقابل مشاهده است. بردار ها اشکالی هستند که از خط های کاملا صاف استفاده می کنند. مهم نیست که چقدر روی تصویر زوم کنید. هیچگاه پیکسل ها را در ایلوستریتور مشاهده نمی کنید. یکی از راه های فهمیدن تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور، تجسم کردن یک نقاشی است. Raster مانند نقاشی کشیدن با برس است. از دور بنظر صاف و تمیز بنظر می آید، اما وقتی نزدیک تر می شوید می توانید بافت و تمام اختلالات را مشاهده کنید. یک شکل برداری مانند این است که شما یک شکل را از کاغذ برش داده و آن را بر روی نقاشی بچسبانید.

فرمت های خروجی فتوشاپ و ایلوستریتور

  • شما می توانید یک پروژه فتوشاپ را که شامل لایه های عکس و متن است را با فرمت PSD ذخیره کنید. فایل را می توان دوباره باز و ویراش کرد و حتی برخی از تغییرات را پاک کرد. اما برای فایل نهایی RASTER، باید آن را با فرمت JPG و PNG خروجی گرفت. در فایل نهایی تمام تغییرات ترکیب شده و دیگر نمی توان تغییری اعمال نمود.
  • از طرفی دیگر ایلوستریتور متفاوت است. فرمت AI و SVG فایل پروژه و فایل نهایی می باشد. فایل vector، تمام لایه های شکل و متن را تفکیک می کند. می توان فایل SVG را باز کرده و به ویرایش ادامه داد.

مزایای استفاده از ایلوستریتور

  • اگر یک گرافیک برداری کوچک یا بزرگ شود، هرگز کیفیت خود را از دست نخواهد داد.
  • Illustrator از آنجا که به وضوح تصویر وابسته نیست، خروجی چاپ بهتری نیز به شما می دهد.
  • یکی از کارهای عالی ایلوستریتور، توانایی استفاده از Artboard می باشد. شما می توانید Artboard مختلف ایجاد کرده و از هر راهی که بخواهید تنظیم کنید. شما می توانید همزمان روی آنها کار کنید. این روشی بسیار عالی برای کار و مشاهده همزمان تمام پروژه ها می باشد.
  • یک عامل مهم در ارتباط با تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور این است که، ایلوستریتور قادر است تا عکس های شطرنجی را با استفاده از ابزارهای مخصوص خود به برداری تغییر دهد.
مزایای ایلوستریتور چیست؟

مزایای استفاده از فتوشاپ

  • Adobe Photoshop یک برنامه عالی برای اصلاح تصاویر یا گرافیک های از قبل ایجاد شده است.
  • با فتوشاپ می توان عکس هایی ایجاد کرد که نهایت خلاقیت در آن نمایان باشد.
  • ابزارهای بسیار زیادی در فتوشاپ برای ویرایش عکس وجود دارد. در فوتوشاپ می توانید هر نوع تغییری ایجاد کنید.
  • می توانید عکس ها را کات کرده، بچرخانید و یا حتی از افکت قرینه برای عکس ها استفاده کنید.
  • می توانید اشیا را حذف یا اضافه کرده و حتی تعدادی افکت جالب بر روی عکس خود اعمال کنید.
  • یکی دیگر از مزایای مهم فتوشاپ این است که شما می توانید بر پروژه های خود کنترل کاملی داشته باشید، زیرا می توانید پیکسل به پیکسل گرافیک خود را ویرایش کنید.
مزایای فتوشاپ چیست؟

استفاده از کدام نرم افزار پیشنهاد می شود؟

از فتوشاپ برای ویرایش، متعادل سازی نور تصویر، حذف قرمزی چشم، ویرایش یک جسم در تصویر و … استفاده می شود. به طور کلی اگر یک عکس واقعی باشد، باید از فتوشاپ استفاده کنید. از هر دو نرم افزار ایلوستریتور و فتوشاپ برای طراحی لوگو استفاده می شود. توانایی مقیاس و ایجاد عکس با کیفیت، برای لوگو بسیار مهم است. اغلب طراحان از ایلوستریتور برای طراحی شکل استفاده می کنند. در ایلوستریتور می توانید به راحتی اندازه اشکال را تغییر دهید بهترین کار استفاده از فوتوشاپ برای ویرایش، و ایلوستریتور برای ایجاد عکس است.

طراحی فتوشاپ آنلاین در نوین قلم

در این مقاله به تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور اشاره کردیم. به طور کلی استفاده از فوتوشاپ آسان است و بیشتر استفاده می شود. تفاوت اساسی این دو در هدفی است که هر دو نرم افزار برای آن طراحی شده اند. یک برنامه قطعاً بهتر از برنامه دیگر نیست، آنها فقط متفاوت هستند. درک فتوشاپ در مقابل ایلوستریتور به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که کدام نرم افزار را برای پروژه خود انتخاب کنید. برای سفارش طراحی با فتوشاپ و مشاوره رایگان، به قسمت تماس با ما نوین قلم مراجعه کنید.

پرسش های پر تکرار در حوزه تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور

طراحی لوگو در نوین قلم با چه نرم افزاری انجام می شود؟

لوگو ها در نوین قلم با نرم افزار های فتوشاپ، ایلوستریتور، ایندیزاین و… طراحی می شوند.

طراحی بروشور در نوین قلم با چه نرم افزاری انجام می شود؟

طراحی بروشور با نرم افزار های فتوشاپ، ایندیزاین، پابلیشر و … انجام می شود.

زمان طراحی با فتوشاپ و ایلوستریتور برای هر پروژه چقدر است؟

زمان طراحی پروژه ها با توجه به حجم پروژه متفاوت می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا