آموزش طراحی

نرم افزار طراحی سه بعدی

بررسی ۱۳ نرم افزار طراحی سه بعدی برتر در سال ۲۰۲۱

در این قسمت از مقالات نوین قلم به معرفی بهترین نرم افزار طراحی سه بعدی برای پروژه های معماری می پردازیم. معماران و طراحان می توانند با استفاده از نرم افزار مدل سازی سه بعدی، نمای خوبی از ساختمان ایجاد کنند یا ایده های جدیدی را روی طراحی ساختمان اعمال کنند. طراحی و مدلسازی سه بعدی می تواند راهی برای بدست آوردن یک دید کلی از کار شما باشد زیرا به شما این امکان را می دهد که با ایجاد یک مدل سریع و دقیق، در وقت صرفه جویی کنید. استفاده از چاپ سه بعدی یا فقط راه حل مدل سازی می تواند ایده آل برای برنامه ریزی و شبیه سازی ایده های جدید باشد.

نرم افزارهای طراحی سه بعدی

معرفی بهترین برنامه های مدل سازی سه بعدی

قبل از انتخاب بهترین نرم افزارهای طراحی سه بعدی ساده باید چندین مورد را بررسی کنید. باید هدف خود را مشخص کنید. به چه نوع نرم افزاری نیاز دارید؟ یک نرم افزار رایگان ارائه معماری؟ یا یک نرم افزار طراحی معماری حرفه ای؟ یک نرم افزار معماری سه بعدی برای مک یا ویندوز؟ در واقع شما باید قبل از انتخاب یک برنامه سه بعدی، به سیستم عامل کامپیوتر خود توجه کنید. برخی از نرم افزارها بیشتر به تجسم سه بعدی متمرکز شده اند. همچنین برخی از نرم افزارهای با نسخه آزمایشی رایگان نیز وجود دارند. پس با مطالعه این مقاله در نوین قلم، بررسی می کنیم که کدام نرم افزار برای طراحان و معماران مناسب است.

ArchiCAD

ArchiCAD یک نرم افزار طراحی سه بعدی معماری CAD است که توسط Graphisoft ساخته شده است. این نرم افزار طراحی ساختمان سه بعدی، ابزاری کامل برای معماران است. این نرم افزار به شما این امکان را می دهد که مدلسازی سه بعدی ساختمان را به راحتی انجام دهید. شما می توانید تمام جنبه های کار مهندسی و طراحی را مدیریت کنید. این برنامه در زمینه تجسم سه بعدی پیشرفته است. این نرم افزار CAD به دلیل توانایی ذخیره اطلاعات زیاد در مدل های سه بعدی مشهور است. ArchiCAD می تواند برای طراحی ساختمان ها و طراحی فضای داخلی و همچنین مناطق شهری مورد استفاده قرار گیرد. این نرم افزار طیف گسترده ای از ابزارهای طراحی را که مخصوص معماران و طراحان داخلی ساخته شده است، ارائه می دهد.

Revit

Revit نرم افزاری برای مدل سازی اطلاعات ساختمان است که توسط Autodesk ساخته شده است. Revit  یکی از نرم افزارهای طراحی سه بعدی قدرتمند است که تمام ویژگی های مخصوص پروژه های معماری را در خود دارد. این ویژگی به شما کمک می کند تا طرح های معماری کامل را ایجاد کنید. یک مزیت بزرگ این نرم افزار مدل سازی مشارکتی آن است. هر طراحی می تواند به مدل های مشترک در نرم افزار دسترسی پیدا کند. این ویژگی به شما کمک می کند تا در وقت صرفه جویی کنید. Revit امکان مدل سازی نمای بیرونی و داخلی ساختمان را فراهم می کند. با این کار برای همه افراد شاغل در پروژه های ساختمانی بسیار مفید است. استفاده از مدل Revit به عنوان بخشی از فرآیند BIM؛ ایجاد رندرهای سه بعدی، چشم اندازهای سه بعدی را آسان می کند.

Cedreo

Cedreo یکی از نرم افزارهای طراحی سه بعدی تحت وب است. این برنامه متخصصین ساخت و ساز و بازسازی را قادر می سازد نقشه های طبقه را بسازند و در عرض چند دقیقه رندرهای سه بعدی ایجاد کنند. کاربران به راحتی می توانند نقشه های دو بعدی و سه بعدی را ترسیم کنند. همچنین می توانند ساختمان را با چند کلیک با بیش از ۷۰۰۰ شی سه بعدی سفارشی کنند. با استفاده از Cedreo، متخصصان ساخت و ساز در وقت خود صرفه جویی می کنند. فروش خود را بیشتر می کنند و معاملات بیشتری را انجام می دهند. به کمک این نرم افزار مهندسین می توانند طراحی پروژه ها را مدیریت کنند. می توانند به مشتریان کمک کنند قبل از شروع ساخت، هدف طراحی را بهتر درک کنند.

AutoCAD Architecture

 AutoCAD Architecture یک نرم افزار طراحی سه بعدی است که توسط AutoDesk توسعه یافته است. این نرم افزار می تواند برای پروژه های معماری شما بسیار مفید باشد زیرا به شما امکان می دهد هم طراحی سه بعدی و هم ۲ بعدی را انجام دهید. این برنامه یک ابزار کامل، کاربردی برای مدل سازی سه بعدی ساختمان است. شما می توانید با ترکیبی از ابزار مدل سازی جامد، سطحی و مشبک، مدل های واقع گرایانه ای ایجاد کنید. AutoCAD Architecture به شما امکان می دهد به راحتی با سایر افرادی که در همان پروژه کار می کنند ارتباط برقرار کنید.

Civil 3D

یکی دیگر از محصولات AutoDesk که در زمینه طراحی سه بعدی در معماری کار می کند و می تواند برای شما مفید باشد، Civil 3D است. این نرم افزار بیشتر برای مهندسین عمران و سازه استفاده می شود. اگر شما نیاز به انجام طراحی های سه بعدی ساختمان دارید، این دقیقاً همان چیزی است که شما نیاز دارید. علاوه بر این، می توانید Civil 3D را به Revit متصل کنید، تا با مدل سازی ساختاری، طرح های خود را دوباره ویرایش کرده و کامل کنید.

Chief Architect

Chief Architect یک نرم افزار CAD است که برای دستیابی به ارائه دو بعدی و سه بعدی برای حرفه ای های حوزه معماری ایجاد شده است. اگر یک پروژه معماری ساختمان دارید و مهارت مدل سازی سه بعدی ندارید، نرم افزار Chief Architect بسیار مفید خواهد بود. رابط کاربری آسان و بصری دارد. ابزارهای هوشمند سازی بسیار مفیدی ارائه می دهد. این نرم افزار ساختار سه بعدی را ایجاد می کند و به طور خودکار سیستم ساختمانی پروژه شما را تولید می کند. علاوه بر این، شما به راحتی می توانید تفسیرهای ۳۶۰ درجه پانوراما را که می توانید با مشتریان خود به اشتراک بگذارید را به کمک این برنامه تولید کنید.

Allplan

این نرم افزار معماری سه بعدی توسط Nemetschek ساخته شده است و فقط با ویندوز کار می کند. این نرم افزار امکان کار بر روی طرح های دو بعدی و سه بعدی را به راحتی فراهم می کند. ابزار طراحی آن شما را قادر می سازد تا روی نقشه ها، تصاویر و توپوگرافی کار کنید. همچنین می توان از آن برای هندسه های ساده و پیچیده استفاده کرد.

Vectorworks

 Vectorworks Architect تمام دکوراسیون های داخلی شما را به صورت گام به گام با استفاده از مدلسازی سه بعدی ارائه می دهد. طراحی دقیق، مدلسازی خلاقانه و طراحی الگوریتمی از ویژگی های منحصر به فرد این برنامه است. Vectorworks یکی از اولین برنامه های مدل سازی سه بعدی، موفق ترین نرم افزار CAD برای سیستم عامل Mac است. Vectorworks همچنین یکی از اولین برنامه هایی بود که قابلیت های BIM را معرفی کرد

سایر نرم افزارهای طراحی سه بعدی که می توانید برای معماری استفاده کنید

این قسمت از نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی، علاوه بر اینکه در طراحی قطعات صنعتی، طراحی موشن گرافیک و انیمیشن های سه بعدی کاربرد دارند، در مدل سازی نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی ساختمان و معماری نیز کاربرد دارند،

Rhino3D

Rhino3D یک نرم افزار طراحی مخصوص معماری نیست. اما وقتی صحبت از مدل سازی سه بعدی می شود یک ابزار اصلی است. این نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر عمدتا برای طراحی صنعتی و معماری استفاده می شود. از آنجا که هندسه Rhino مبتنی بر ریاضیات NURBS است، این نرم افزار دقت بسیار خوبی را برای مدل های سه یعدی فراهم می کند. برای استفاده از امکانات بیشتر این نرم افزار، می توانید Grasshopper، ویرایشگر الگوریتم گرافیکی مخصوص هندسه سه بعدی را نیز بارگیری کنید. این یک زبان و محیط برنامه نویسی بصری است که توسط توسعه دهندگان Rhino ایجاد شده است. این برنامه برای مهندسی سازه، معماری و ساخت پیشنهاد می شود.

SketchUp

SketchUp یک برنامه بصری و یکی از نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی رایگان CAD در دسترس است. با استفاده از این برنامه در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد زیرا یک ابزار آسان برای طراحی است. در مورد مدل سازی سه بعدی می توان از آن برای هر چیزی استفاده کرد و معماری نیز از این قاعده مستثنی نیست! این برنامه یک ابزار طراحی عالی است و مطمئناً به شما کمک می کند تا با طراحی های سه بعدی معماری خود مثمر ثمر باشید. می توان با SketchUp مسیرهای عبور و مرور ایجاد کرد، که وقتی مجبورید کارهای خود را به مشتریان خود نشان دهید می تواند برای پروژه های معماری شما مفید باشد. بدیهی است که می توانید از SketchUp برای طراحی های سه بعدی استفاده کنید، حتی برای نقاشی های دو بعدی مقیاس پذیر و دقیق نیز ایده آل است.

۳DS Max

۳DS Max نرم افزاری است که توسط Autodesk ساخته شده است. این نرم افزار شبیه به اتوکد است که برای ایجاد طرح های ساختاری برای معماری بسیار مناسب است. این نرم افزار که عمدتا در صنعت بازی های ویدیویی مورد استفاده قرار می گیرد، توسط معماران برای پیش تجسم سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ۳D Studio Max ابزاری مناسب برای معماری است و آموزشهای زیادی به صورت آنلاین در اختیار معماران قرار گرفته تا نحوه استفاده از این نرم افزار سه بعدی را بیاموزند.

اگر می خواهید درباره  3DS Maxبیشتر بدانید، مقاله تفاوت اتوکد و تری دی مکس را مطالعه کنید.

CorelCAD

CorelCAD یک ابزار سه بعدی عالی برای ایجاد و ویرایش پروژه معماری و صنعتی است. می توانید از آن برای پروژه های سه بعدی پیشرفته استفاده کنید. کاملاً می تواند به عنوان یک نرم افزار طراحی معماری مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این برنامه می توانید کاملاً طرح های خود را در قالب STL صادر کرده و از آن در مدل های چاپ سه بعدی استفاده کنید.

Solidworks

Solidworks یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی است که عمدتا توسط مهندسان استفاده می شود. اگر برای یک پروژه به یک نرم افزار سه بعدی نیاز دارید، می تواند یک راه حل عالی باشد. اما اگر فقط می خواهید یک طراحی سریع ایجاد کنید. شما نمی توانید رندر پیچیده ای را با متریال یا بافت زیادی انجام دهید زیرا این نرم افزار یک برنامه CAD نیست که به  مختص معماری باشد. اما به لطف ویژگیهای مختلفی که دارد، با Solidworks می توان یک ساختمان را طراحی کرد و نمای خوبی از پروژه های معماری خود داشت.

استفاده از بهترین نرم افزار طراحی سه بعدی آنلاین در نوین قلم

با مطالعه این مقاله ما امیدواریم که به شما کمک کرده باشیم تا بهترین نرم افزارهای طراحی سه بعدی معماری، ساختمان و صنعتی را پیدا کرده باشید. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی طراحی سه بعدی در صنعت معماری و ساختمان به دست آوردید، به قسمت تماس با ما نوین قلم مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا