آموزش طراحی

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشین

مهمترین تفاوت موشن گرافیک و انیمیشین چیست؟

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن موضوع این قسمت از مقاله نوین قلم می باشد. ما در این مقاله قصد داریم تعریفی از موشن گرافیک و انیمیشن ارائه دهیم و توضیح دهیم که موشن گرافیک چه تفاوتی با انیمیشن دارد. همچنین به شما خواهیم گفت که در کجا باید از هرکدام از این دو اصطلاح گرافیکی استفاده کنید. همچنین به مفهوم کلی این دو موضوع و سپس به مقایسه موشن گرافیک و انیمیشن پرداختیم. مقاله نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک در نوین قلم می تواند راهنمای خوبی برای درک مفهوم موشن گرافی برای شما باشد.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن
فرق بین موشن گرافی و انیمیشن چیست؟

مقایسه موشن گرافیک و انیمیشن به لحاظ کاربردی

موشن گرافیک نوعی از انیمیشن است. موشن گرافیک ها توصیفی از تصاویر گرافیکی متحرک هستند در حالی که انیمیشن یک اصطلاح کلی برای کل این صنعت متحرک است. تمرکز انیمیشن بر روی حرکات موجود در طراحی گرافیکی است. موشن گرافیک برخلاف انواع مختلف انیمیشن، از یک خط داستانی خاصی برخودار نیست. این دو اصطلاح معمولا به جای یکدیگر استفاده می شوند و تفاوت بین آن ها خیلی برجسته نیست. موشن گرافیک با انواع دیگر انیمیشن ها همپوشانی زیادی دارند؛ به همین دلیل گاهی اوقات تشخیص آنها از یکدیگر دشوار است. اگر به دنبال تولید ویدیو های متحرک برای کسب و کارتان بوده باشید حتما این سوال برایتان مطرح شده است که چه تفاوتی بین انیمیشن و موشن گرافیک وجود دارد.

تعریف موشن گرافیک

موشن گرافیک از طراحی های اینفوگرافیک ایستا استفاده می کند و بدون دنبال کردن یک خط داستانی خاص، به آن طرح گرافیکی، حرکت می دهد. اینکه یک خط داستانی وجود داشته باشد یا نه یک عامل مهم در تعیین کردن این موضوع است که شما با موشن گرافیک سروکار دارید یا با انیمیشن. موشن گرافیک به خودی خود نوعی انیمیشن است؛ با این تفاوت که موشن گرافیک طراحی گرافیکی متحرک را توصیف می کند. یک تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن در این است که، انیمیشن مجموعه ای کلی در زمینه تصاویر متحرک از جمله کارتون را شامل می شود. موشن گرافیک بر متحرک سازی عناصر طراحی گرافیک متمرکز است و نسبت به سایر انیمیشن ها جنبه داستان پردازی مشخصی ندارد. به بیان ساده تر متحرک سازی تصاویر بدون آنکه موضوع یا داستان خاصی دنبال شود، موشن گرافیک نامیده می شود.

تعریف موشن گرافیک

مزایای موشن گرافیک چیست؟

  • موشن گرافیک معمولا حاوی اشکال، اشیا یا متنی متحرک است.
  • موشن گرافیک می تواند ایده های پیچیده را از نظر بصری نمایان سازد.
  • توضیح برخی از ایده ها (به ویژه ایده های بزرگ و انتزاعی) با کلمات یا تصاویر ثابت دشوار است. چند ثانیه حرکت گرافیکی می تواند همه چیز را کاملا شفاف سازی کند. سبک بصری موشن گرافیک طیف وسیعی از بینندگان را به خود جلب می کند.
  • از موشن گرافیک می توان به منظور به اشتراک گذاری اطلاعات، جذاب کردن عناوین فیلم ها و ویدیو ها، پست های شبکه های اجتماعی، بازاریابی دیجیتال و نمایش جذاب تری از لوگو یا برند ها استفاده کرد.

ویژگی ها و موارد استفاده از موشن گرافیک

  • هزینه و زمان کمتر: از دیگر فاکتورهای تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن این است که موشن گرافیک در مقایسه با سایر انیمیشن ها و فیلم ها، مقرون به صرفه تر است و از پیچیدگی کمتری برخوردار است. به همین دلیل در مدت زمان کوتاهی به راحتی ساخته می شود.
  • جذابیت: بنا بر تجربه، ساخت تیزر تبلیغاتی یا ویدیو های ساخته شده برای عناوین، از طریق موشن گرافیک جذاب تر از متن های متداول یا تبلیغات ساده هستند.
  • پشتیبانی: با استفاده از موشن گرافیک می توانیم فرمت های مختلف ویدیویی ایجاد کنیم. همچنین براساس حالت استفاده می توان فرمت ویدئو ها را تغییر داد.
  • اشتراک گذاری آسان: موشن گرافیک به آسانی قابل اشتراک گذاری است. این امر دسترسی ما به مطالب را راحت تر می سازد.
  • سبک زیبا: در میان سبک های ویدیویی بازاریابی، موشن گرافیک از ظریف ترین، متفاوت ترین و جذاب ترین سبک ها می باشد.

چه زمانی باید از موشن گرافیک استفاده کرد؟

موشن گرافیک ها برای تاکید بر واقعیت ها و برجسته کردن یک نکته خاص کاربرد دارند. زمانی که نیازی به یک خط داستانی وجود ندارد از موشن گرافیک استفاده می شود. موشن گرافیک می تواند به داده های آماری زندگی ببخشد.

انیمیشن چیست؟

انیمیشن نمایش پیوسته چندین تصویر ثابت است. انیمیشن یک اصطلاح گسترده تر است که موشن گرافیک زیر مجموعه آن قرار می گیرد. انیمیشن به پنج دسته اصلی تقسیم می شود. این دسته ها عبارتند از:

  1. انیمیشن سنتی.
  2. انیمیشن دو بعدی.
  3. انیمیشن سه بعدی.
  4. موشن گرافیک.
  5. استاپ موشن.

با توجه به عبارت فوق، انیمیشن اصطلاحی جامع است و موشن گرافیک در زیر مجموعه آن قرار می گیرد. هر تکنیکی که موجب حرکت تصاویر ثابت یا اشیای بی جان شود، انیمیشن نامیده می شود. کارتون های طراحی شده به روش سنتی، CGI، انیمه، پویانمایی خمیری یا موشن گرافی از این دسته هستند.

تعریف انیمیشن

مزایای انیمیشن کدامند؟

  • از آنجا که یادآوری فیلم و تصاویر به مراتب آسان تر از یادآوری محتوای متنی است، انیمیشن می تواند برای اهداف آموزشی به طور موثر مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب سطح یادگیری دانش آموزان و کارآموزان را افزایش می دهد.
  • از انیمیشن به طور گسترده به منظور سرگرمی استفاده می شود.
  • شما می توانید از انیمیشن هم مانند موشن گرافیک به منظور تبلیغات استفاده کنید.
  • انیمیشن به شما کمک می کند تا اطلاعات جامع تری از محصول خود به صورت سه بعدی ارائه دهید.

ویژگی ها و موارد استفاده از انیمیشن

  • بازی کردن : یکی از مواردی که در تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن برجسته است، صنعت بازی است. در هیچ زمینه ای به اندازه بازی از انیمیشن استفاده نمی شود و همه چیز در این صنعت به انیمیشن وابسته است.
  • شبیه سازی: سازمان های مختلف از شبیه سازی های انیمیشنی برای پیش بینی طیف وسیعی از اتفاقات استفاده می کنند.
  • خدمات و تولید محصول: انیمیشن و طراحی سه بعدی می توانند عملکرد های یک محصول همراه با ویژگی های آن را به روشی شفاف تفسیر کنند.
  • معماری و مهندسی: اهمیت انیمیشن سه بعدی در معماری به این واقعیت بستگی دارد که می توان آنها را در زمان سریع و هزینه های معقول تولید کرد.
  • انیمیشن روند تفسیر ساختار ساختمان ها را ساده می سازد. شرکت های ساختمانی می توانند تمام جزئیات برنامه های پیشنهادی را در این انیمیشن ها ادغام کنند.

چه زمانی باید از تکنیک های انیمیشن استفاده کرد؟

  • اگر می خواهید بر جنبه های احساسی یک داستان تاکید داشته باشید و یک خط داستانی ایجاد و با مخاطب ارتباط برقرار کنید، باید از انیمیشن استفاده کنید.
  • داستان ها می توانند بر ایجاد یک رابطه عمیق تر بین شما و مخاطب شما کمک کنند. بدین منظور استفاده از انیمیشن بهترین انتخاب است.

فرق بین موشن گرافیک و انیمیشن در یک نگاه

  • آنچه که موشن گرافیک را از انواع دیگر انیمیشن ها متمایز می کند محتوا است.
  • موشن گرافیک معمولا با متن، ایده های انتزاعی و دیگر عناصر طراحی گرافیکی که در حرکت هستند، سروکار دارد.
  • زندگی بخشیدن به یک طراحی و یا اینفوگرافیک با استفاده از حرکت انیمیشن است؛ اما نوعی از انیمیشن است که به آن موشن گرافیک گفته می شود.
  • انیمیشن به عنوان یک شکل هنری خاص بر جلوه های ویژه سینمایی و تکنیک های داستان پردازی تمرکز دارد تا بتواند یک روایت و خط داستانی ایجاد کند.
  • به طور کلی اگر فیلم شما تصاویر را برای رسیدن به یک نقطه خاص به حرکت در بیاورد به آن موشن گرافیک می گویند. اگر فیلم شما از شخصیت های انسانی استفاده کند که به یک سفر گردشگری می روند انیمیشن است.

استفاده از طراحی موشن گرافیک در نوین قلم

با توجه به موارد و نکات ذکر شده و تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن امیدواریم تا بهترین انتخاب را برای پروژه خود داشته باشید. به طور کلی موشن گرافیک زیر مجموعه انیمیشن است و به موضوع یا داستانی به خصوص نمی پردازد. اگر برای پروژه خود به یک تبلیغ منحصر به فرد با سودهی بالا نیازمند هستید، سفارش طراحی موشن گرافیک خود را در نوین قلم ثبت کنید

سوالات پر تکرار در زمینه تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

آیا ساخت انیمیشن بر موشن گرافی برتری دارد؟

خیر. با توجه به نیازی که برای پروژه خود دارید، از هر کدام از این دو خدمات طراحی می توانید استفاده کنید.

هزینه موشن گرافیک بیشتر است یا انیمیشن است؟

موشن گرافیک ساختاری ساده تر دارد و علاوه بر آنکه در مدت زمان کوتاهی آماده می شود، از هزینه مقرون به صرفه ای برخوردار است.

چرا برای تبلیغات باید از انیمیشن یا موشن گرافیک استفاده کنیم؟

محتوای تصویری بیش از محتوای متنی بر ذهن تاثیر می گذارد. از این رو قدرت جذب مصرف کنندگان از طریق محتوای تصویری به مراتب بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا