آموزش طراحیطراحی پاورپوینت

سوالات مهم پیش از ارائه

برای تجربه لذت ارائه موفق و تاثیرگذار باید به این سوالات مهم پیش از ارائه پاسخ دهید!

ارائه چطور بود؟ این اولین سوالی است که بعد از اتمام ارائه در ذهن ارائه دهنده ایجاد میشود و تمایل دارد با پرسیدن این سوال از مخاطبان خود بازخورد بگیرد. برای موفقیت در هر کاری باید خود را از قبل برای تمامی اتفاقاتی که ممکن است بیفتد آماده کنیم و تمامی حالات چه خوب چه بد را ارزیابی کنیم. بارها اتفاق افتاده است که ارائه دهنده پاورپوینت بعد از اتمام جلسه ارائه میگوید ای کاش فلان کار را انجام نمیدادم یا فلان کار را انجام میدادم. در این مقاله سوالات مهم پیش از ارائه که باید از خود بپرسید و یا هنگام سفارش پاورپوینت مدنظر داشته باشید.

این سوالات بر اساس تجربیات ارائه دهندگان برتر دنیا در طی سال های متمادی گردآوری شده است. شاید در نگاه اول این سوالات بدیهی و سطحی به نظر برسند ولی اینطور نیست. پاسخ درست به این سوالات بدون شک نتیجه ارائه شما را متحول میکند.

سوالات مهم پیش از ارائه که باید از خود بپرسید

 ۹ سوال مهم که پیش از ارائه تاثیر گذار باید از خود بپرسید

۱-آیا مخاطبان خود را به خوبی میشناسم؟

استفاده از افکت ها و انیمیشن های غیر ضروری در طراحی پاورپوینت، ممکن است شما را در مقابل همکاران تجاری و مشتریان خاص، غیر حرفه ای و ناموفق نشان دهد. شوخ طبعی هم در ارائه و هم در طراحی، می تواند شخصیت شما را زیر سوال ببرد، ممکن است مخاطب شما، فکر کند که در کار خود مسلط نیستید. مخاطبان خود را بشناسید و ارائه خود را متناسب با سلیقه و انتظارات افراد حاضر در جلسه تنظیم کنید.

۲- مخاطبان به من توجه میکنند یا اسلایدهای ارائه؟

استیو جابز به عنوان کسی که تاثیر گذار ترین ارائه ها را در طول تاریخ داشته است. همیشه اطمینان حاصل می کرد که تمام مخاطبان توجهشان به او باشد نه اسلاید های ارائه. بدترین کار ممکن برای شما این است که اسلایدهای پاورپوینت را خط به خط و با صدای بلند بخوانید. قطعا مخاطبان به صحبت های شما گوش می دهند، اما این بدان معنی نیست که آنها تمام اطلاعاتی که می دهید را درک کنند. برای اینکه مخاطبان بیش از حد احساس خستگی نکنند ، باید متن را در هر اسلاید کوتاه و دقیق نگه دارید. به جای تایپ کل ارائه خود، فقط ایده های اصلی، کلمات کلیدی و نکات مهم را در متن نمایش اسلاید خود قرار دهید. به این ترتیب، مخاطبان خود را با با صدای بلند و گفتن جزیئیات بدون نگاه کردن به اسلاید، درگیر کنید.

9سوال مهم پیش از ارائه
سوالات مهم پیش از ارائه

۳- آیا میتوانم با کلمات کمتری مفهوم را منتقل کنم؟

اسلایدهای خود را به عنوان بیلبوردهای یک بزرگراه در نظر بگیرید که ماشین ها با سرعت در حال گذر از آن ها هستند. همانقدر کوتاه و تاثیر گذار باشید.

۴- آیا اسلایدهای من هوشمندانه طراحی شده اند یا صرفا از قالب های معمولی و آماده پاورپوینت استفاده کرده ام؟

ارائه ای که طراحی پاورپوینت آن مملو از انیمیشن های پیچیده و انتقال اسلاید هیجان انگیز باشد، به هیچ وجه مناسب سخنرانی های جدی نیست. برای مثال شما برای انجام پاورپوینت دفاع کارشناسی ارشد، به هیچ وجه نباید از وکتور، کلیپ آرت و انیمیشن های مختلف استفاده کنید، به این دلیل که دفاع پایان نامه، جلسه کاملا جدی می باشد و رعایت نکردن این اصول، می تواند نشان ضعف شما باشد. در حالت کلی برای افزایش اعتبار ارائه خود، از انیمیشن ها کمتر استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله نکات کلیدی در طراحی پاورپوینت را مطالعه بفرمایید.

۵- از مخاطبان میخواهم به چه چیزی فکر کنند؟

ارائه را با درگیر کردن ذهن مخاطبان شروع کنید. در شروع ارائه به مخاطبان بگویید که در رابطه با چه مواردی صحبت خواهید کرد و در انتها مرور کنید که چه مواردی گفته شد.

۶- از مخاطبان میخواهم چه کاری انجام دهند؟

بهترین ارائه ها با یک دعوت به اقدام به پایان می رسند. برای اطلاعات بیشتر توصیه میکنیم مقاله چگونه یک ارائه خوب داشته باشیم؟ را حتما مطالعه بفرمایید.

۷-از فونت های استاندارد استفاده کرده ام؟

برای نگارش متن پاورپوینت خود باید حداکثر از دو فونت استفاده کنید. یکی برای عنوان ها، و دیگری برای متن اصلی. که انتخاب نوع فونت هم بستگی به سازمان، دانشگاه و یا اداره شما دارد. اگر در پاورپوینت خود فونت کاملی ندارید، می توانید از وب سایت های دانلود فونت فارسی برای پاورپوینت، چندین فونت زیبا و جذاب را دانلود کنید. متن شما باید آسان خوانده شود و به راحتی قابل مشاهده باشد. سایز فونت ها نباید کمتر از ۳۰ باشند. تایپوگرافی باید به نحو استاندارد و طبق تمپلیت همان سخنرانی انتخاب شود.

۸-تصاویر مناسبی برای پاورپوینت انتخاب کرده ام ؟

نمایش تصویر مناسب می تواند ابزاری موثر برای تقویت یک نکته مهم در ارائه شما باشد. در بسیاری از ارائه های مختلف، اسلایدهای پاورپوینت با یک عکس با کیفیت، بسیار زیبا و جذاب می شوند. اما اینکه چگونه این تصاویر در اسلاید ها قرار بگیرند. نکته بسیار مهمی است که باعث تفکیک پاورپوینت های مبتدی از حرفه ای می شود. شما می توانید تمامی نمونه کارهای ما را با دیگر رقبا مقایسه کنید. در نتیجه کاملا مشخص می شود که طراحی اسلاید های نوین قلم، بسیار منحصر به فرد طراحی شده اند.

۹-قالب پاورپوینت خوبی انتخاب کرده ام ؟

روانشناسی رنگ ها در پاورپوینت اهمیت بسیار زیادی دارد. رنگ تم همیشه باید متناسب با نوع ارائه تنظیم شود. نمی توانید رنگ ها را طبق سلیقه و اختیار خود انتخاب کنید. بلکه باید طبق منطق طراحی و روانشناسی رنگ، انتخاب شوند. متن تیره روی پس زمینه روشن و متن روشن روی تم تیره بهترین نوع انتخاب برای ارائه می باشد. بیش از چهار یا پنج رنگ اصلی استفاده نکنید. در غیر این صورت ارائه شما شلوغ و بی نظم به نظر می رسد.

۱۰% تخفیف اولین سفارش طراحی پاورپوینت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا