آموزش طراحیطراحی پاورپوینت

ساخت انیمیشن در پاورپوینت

آموزش بهترین روش ساخت انیمیشن در پاورپوینت

در این مقاله می خواهیم به آموزش روش ساخت انیمیشن در پاورپوینت بپردازیم. برای اینکه به اهمیت استفاده از انیمیشن در پاورپوینت پی ببرید، دو ارائه پاورپوینت را در ذهنتان تجسم کنید. یکی کاملا بی حرکت و بدون هرگونه انیمیشن. دیگری پویا و متحرک و پر از انیمیشن های جذاب. به نظرتان کدام بهتر است؟ شکی نیست که ارائه ای که از انیمیشن استفاده می شود به لحاظ بصری برای بیننده بسیار جذاب می باشد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله نحوه ساخت انیمیشن با پاورپوینت را آموزش دهیم. یکی از مقالاتی که مورد توجه کاربران قرار گرفته است، ساخت انیمیشن با پاورپوینت در گوشی است که پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید.

ساخت انیمیشن در پاورپوینت
چگونه در پاورپوینت انیمیشن بسازیم

چگونه در پاورپوینت انیمیشن بسازیم؟

انجام پاورپوینتی که در آن انیمیشن های خوبی به کار رفته باشد، نظر مخاطب را جلب می کند. ساخت انیمیشن با پاورپوینت درست مانند ویرایش ناشیانه تصاویر در هنگام طراحی با فتوشاپ است. هنگام انیمیشن سازی در پاورپوینت نیز بعضی افرادی که مسلط نیستند یا به کل از انیمیشن استفاده نمی کنند یا اینکه بیش از حد زیاده روی می کنند. بنابراین خوب است که یک سری آموزش های کلی در این باره داده شود. در این حالت است که تعادل در هنگام ساخت انیمیشن با پاورپوینت برقرار می شود. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم مطلبی را در این باره فراهم کنیم. در ادامه این مقاله به شما خواهیم آموخت که چگونه در پاورپوینت انیمیشن بسازید.

انیمیشن در ارائه پاورپوینت چه تاثیری دارد؟

Animation یک ویژگی بصری متفاوتی را به ارائه پاورپوینت شما اضافه می کند. کمک می کند تا بتوانید نکته اصلی ارائه تان را با استفاده از حرکت های تصویری گوناگون برجسته سازید. همچنین تأثیر بالایی بر سرعت و روند کلی بیان مطالب ارائه پاورپوینت دارد. پس نکته ای که باید حواستان به آن باشد این است که Style مناسبی را برای انیمیشن خود انتخاب کنید.

انواع مختلف انیمیش در هنگام طراحی پاورپوینت کدامند؟

نرم افزار پاورپوینت سبک های مختلف انیمیشن را برای کاربران خود قرار داده است. سبک های انیمیشن در پاورپوینت در سه دسته ورود (Entrance)، تأکید (Emphasis) و خروج (Exit) تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این سبک ها برای نکته خاصی قرار داده شده اند. شما باید با توجه به مفهوم متن و تصاویر خود از سبک مورد نظر خود استفاده کنید. مثلاً ممکن است به عنوان یک طراح گرافیست در حال ساخت اینفوگرافیک باشید. در این حالت خوب است که پس از بیان همه ویژگی های بازاریابی تبلیغاتی به وسیله طراحی، نام آن را با استفاده از یک انیمیشن ورودی به مخاطب نشان دهید.

انیمیشن در چه قسمتی از پاورپوینت قرار دارد؟

در این قسمت از آموزش ساخت انیمیشن با پاورپوینت مطلبی که می خواهید روی آن انیمیشن بگذارید را انتخاب کنید. سپس روی برگه Animations در نوار بالایی نرم افزار پاورپوینت کلیک کنید. در مرحله بعد در کنار کادری که انیمیشن های مختلف با نماد ستاره داخل آن گذاشته شده اند پیکان های رو به پایین و رو به بالا را انتخاب کنید. سپس روی گزینه More برای دیدن همه انیمیشن ها کلیک کنید. انیمیشن انتخابی فورا روی شی شما اعمال و پخش خواهد شد. همچنین پس از انتخاب و یک بار مشاهده آن می توانید پخش دوباره را با کلیک بر آیکون Preview در سمت چپ کادر انیمیشن ها تماشا کنید. بسته به نوع انیمیشنی که انتخاب کرده اید، پس از انتخاب انیمیشن یک کادر به نام Effect Option برای شما فعال می شود. با استفاده از آن می توانید افکت های مختلفی را روی انیمیشن انتخابی قرار دهید.

تغییر ترتیب انیمیشن ها

پس از آنکه انیمیشن را به اسلاید پاورپوینت اضافه کردید، می بینید که فهرستی از کل این انیمیشن ها در یک پنجره کوچک در سمت راست صفحه ظاهر می شود. (گزینه Animation Pane را از برگه Animations انتخاب کنید). در این پنجره همه انیمیشن ها به ترتیب اجرا از بالا به پایین در فهرستی قرار داده شده اند. می توانید با جابجا کردن آن ها در این فهرست، ترتیب اجرای انیمیشن ها را عوض کنید. برای اینکار کافی است روی یکی از انیمیشن ها کلیک کنید و نشانگر موس را رویش نگه دارید؛ سپس آن را به بالا یا پایین بکشید. راه دیگری هم برای تغییر ترتیب انیمیشن ها هست. می توانید ترتیب انیمیشن ها را از طریق قسمت Reorder Animation در برگه Animations و با کلیک بر یکی از پیکان های آن تغییر دهید. ترتیب انیمیشن ها روی اسلاید با عددی کنار آن ها نشان داده خواهد شد.

اضافه و یا حذف کردن صدا بر روی انیمیشن ها

 پاورپوینت به طور خودکار به بیشتر انیمیشن ها افکت صدا اضافه می کند. اما برای برخی ارائه ها بخصوص ارائه های رسمی این موضوع کمی دردسرساز است. جهت حذف افکت صدا، انیمیشن مربوطه را در پنجره Animation Pane انتخاب کنید. سپس روی آن راست کلیک کنید. در مرحله بعد گزینه Effect Options را انتخاب کنید. در پنجره ای که باز می شود گزینه Sound را پیدا کرده و در کادر روبروی آن بر روی No sound کلیک کنید. اگر المان شما متن یا Text است، در این پنجره گزینه ای به نام Animate Text وجود دارد که از طریق آن می توانید نوع ظاهر شدن متن را نیز انتخاب کنید.

انتخاب زمان اجرای انیمیشن در پاورپوینت

در هنگام ساخت انیمیشن با پاورپوینت مطمئنا نمی خواهید انیمیشن شما به مدت زمان خیلی طولانی روی اسلایدتان در حال اجرا باشد. همچنین نمی خواهید که در یک چشم به هم زدن اجرا و تمام شود. گزینه Duration در برگه Animations به همین منظور قرار داده شده است. هرکدام از انیمیشن هایی را که می خواهید زمانشان را تغییر دهید از فهرست انیمیشن ها یا از صفحه اسلاید انتخاب کنید تا گزینه Duration در بالای صفحه فعال شود. اکنون زمان دلخواهتان را در کادر Duration بنویسید.

استفاده از گزینه Delay در انیمشن ها

شما می توانید زمان تأخیر (زمان انتظار قبل از اجرای انیمیشن) را با استفاده از گزینه Delay انتخاب کنید. زمان تأخیر یا Delay همان فاصله زمانی بین اتمام انیمیشن قبلی و آغاز انیمیشن جدید است. یادتان باشد که پس از تعیین زمان تأخیر گزینه Start را نیز در حالت دلخواه قرار دهید. بهترین انتخاب برای گزینه Start گزینه After Previous است. این گزینه یعنی یک انیمیشن به طور خودکار پس از دیگری اجرا می شود. گزینه های دیگر عبارت اند از With Previous یعنی هم زمان با انیمیشن قبلی و On Click یعنی اجرا با کلیک موس.

چه مدت زمانی را برای انیمیشن خود تعیین کنیم که جلوه بهتری داشته باشند؟

زمان های پیش فرضی که خود نرم افزار پاورپوینت برای هر انیمیشن تعیین می کند، مناسب هستند. اما گاه با توجه به طول متن، بزرگی عکس یا درجه اهمیت محتوایتان لازم است زمان را برای هر یک از انیمیشن ها کم یا زیاد کنید. بهترین راهکار آن است که هر بار پس از تعیین نوع و زمان انیمیشن ها، یک بار اسلاید مورد نظر خود را تماشا کنید. با مقایسه آن با دیگر اسلایدها، تغییرات لازم را انجام دهید.

استفاده از انیمیشن های مسیری برای ساخت انیمیشن در پاورپوینت

برای ساخت انیمیشن در پاورپوینت شما یک انتخاب خوب دیگر به اسم انیمیشن های مسیری یا Path Animations دارید. در همان کادر More (گزینه پایین دو پیکان در کادر انیمیشن ها) می توانید تعدادی از آن ها را در دسته بندی آخر انیمیشن ها مشاهده کنید. با استفاده از این گزینه می توانید مسیری را برای حرکت المان مورد نظرتان تعیین کنید. تنها کاری که باید بکنید آن است که در قسمت انیمیشن های مسیری، یک انیمیشن خطی را انتخاب کرده و مسیر آن را به دلخواه روی اسلاید تغییر دهید. پس از قرار دادن خط در جایگاه مناسب، با کلیک بر گزینه Preview نحوه عملکرد آن را مشاهده کنید.

استفاده از Custom Path در انیمیشن های مسیری

کار دیگری که می توانید بکنید آن است که از میان انیمیشن های خطی گزینه Custom Path یا خطوط دلخواه را انتخاب کنید. با استفاده از این گزینه می توانید مسیر خطی مورد نظر خود را با تنوع بیشتری طراحی کنید و بیش از یک جهت به آن بدهید. بدین منظور کافی است از میان فهرست انیمیشن ها در کادر Motion Paths گزینه Custom Path را انتخاب کنید. سپس با مدادی که به جای نشانگر موس ظاهر می شود، مسیر مورد نظر را روی اسلایدتان بکشید. پس از کشیدن این خط، می توانید با کلیک بر گزینه Effect Options که کنار کادر انیمیشن ها ظاهر می شود، ویژگی هایی چون جهات برعکس (Reverse Options) و نقاط ویرایش (Edit Points) را امتحان کنید.

چگونه نحوه ساخت انیمیشن در پاورپیونت را زیباتر کنیم؟

به سلیقه شما و همچنین نوع محتوا بستگی دارد. اما ما دو راه حل را به شما پیشنهاد می کنیم: نخست آن که سعی کنید فقط چند نوع انیمیشن مشخص در طول کل ارائه پاورپوینتتان استفاده کنید. تنوع انواع انیمیشن ها را خیلی زیاد نکنید. با این روش، ارائه شما نظم خاصی پیدا خواهد کرد. دوم آنکه بین اسلایدها Transition قرار دهید (افکت هایی که حرکت از اسلایدی به اسلاید دیگر را زیباتر می کنند) و این Transition ها را نیز بر حسب سلیقه و نظر خودتان با انیمیشن های داخل هر اسلاید هماهنگ کنید.

سفارش انجام پاورپوینت حرفه ای در نوین قلم

در این مقاله به آموزش کامل ساخت انیمیشن در پاورپوینت پرداختیم. برای اینکه در ارئه پاورپوینت خود حرفه ای تر به نظر برسید حتما از انیمیشن های پاورپوینت استفاده کنید. افکت های انیمیشن می توانند ویژگی بصری پاورپوینت شما را به میزان زیادی افزایش دهند. برای اینکه با نمونه پاروپیونت با انیمیشن در نوین قلم آشنا شوید حتما با کارشناسان ما از طریق ثبت سفارش در ارتباط باشید. ما جدیدترین پاورپیونت های با انیمیشن را برای شما طراحی می کنیم.

سوالات پر تکرار در زمینه ساخت انیمیشن در پاورپوینت

آیا می توان روی نمودارها هم انیمیشن گذاشت؟

بله. پس از تکمیل نمودارتان و قرار دادنش در اسلاید، کافی است روی آن کلیک کنید و انیمیشن مورد نظرتان را انتخاب کنید.

چطور می توانم یک انیمیشن را از متن یا تصویر خود حذف کنم؟

برای حذف یک انیمیشن، کافی است گزینه Animation Pane را از برگه Animations فعال کنید. سپس انیمیشن موردنظرتان را در پنجره Animation Pane انتخاب کرده و پس از راست کلیک کردن روی آن، Remove را انتخاب کنید.

برای اسلایدم یک یا چند انیمیشن گذاشته ام. اما وقتی Slide Show را در پایین صفحه کلیک می کنم، هیچ کدام اجرا نمی شوند. چه کار کنم؟

در این مورد به احتمال زیاد تنظیمات گزینه های Start و نیز Triggers را باید بررسی کنید. در حالت عادی هیچ یک از گزینه های Triggers نباید فعال باشند (نباید تیک خورده باشند). همچنین برای اجرای خودکار، Start را برای تمام انیمیشن ها روی After Previous و برای اجرا با کلیک، روی On Click قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا