آموزش طراحی

ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب

۸ نمونه از ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب در سال ۲۰۲۱

در این مقاله می خواهیم به توضیح ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب بپردازیم. هر روز شمار کسب وکارهایی که به استفاده از اینفوگرافیک روی می آورند بیشتر می شود. اینفوگرافیک ها کمک می کنند تا سازمان ها بتوانند برنامه ها و فرایند های کاری را بهتر به کارکنان خود منتقل کنند. یکی از کاربرد های بسیار با اهمیت اینفوگرافیک، استفاده از آن درهنگام انجام پاورپوینت می باشد. اگر می خواهید تاثیر اینفوگرافیک در پاوپوینت را درک کنید، پیشنهاد می کنیم که مقاله طراحی اینفوگرافیک با پاورپوینت را مطالعه کنید.

ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب
مشخصه های یک اینفوگرافی خوب کدامند؟

چگونه ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب را بشناسیم؟

اینفوگرافی ها باعث می شوند با مخاطبان خود ارتباط داشته باشید و به آن ها آموزش دهید. همچنین از اینفوگرافیک برای بالا بردن آگاهی عمومی نسبت به یک برند تجاری و ارتقای وجه آن استفاده می شود. اما مسئله آن است که چه چیز سبب می شود یک اینفوگرافیک اثرگذار باشد و چگونه می توان اثر آن را به حداکثر رساند؟ در ادامه این مطلب نکاتی را درباره ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب بیان خواهیم کرد.

اینفوگرافی چیست؟

اینفوگرافیک یک تصویر گرافیکی طراحی شده است که به انتقال اطلاعات کمک می کند. اینفوگرافیک کمک می کند تا اطلاعاتی که شاید به نوعی پیچیده باشند آسان تر در ذهن خواننده نقش ببندند. مهم ترین ویژگی یک اینفوگرافیک خوب آن است که بتواند برای مخاطب سودمند باشد. اینفوگرافی های خوب معمولاً سبب می شوند تا مخاطب بهتر بتواند اطلاعات را تفسیر کند. روایت های پیوسته یکی از بهترین روش ها برای طراحی اینفوگرافیک است. انواع گوناگونی از اطلاعات را می توان از طریق اینفوگرافیک به نمایش گذاشت، انواع جلوه های بصری را می توان در اینفوگرافیک ها به کار برد، مانند نمودارها، ترسیم داده ها، عکس، آیکون، تصویرسازی و غیره. در اینفوگرافیک های خوب از این جلوه های بصری به طور مناسب استفاده می شود. همچنین ایده های اصلی به خوبی آشکار می شوند و مخاطبان می توانند کاملا آن ها را درک نمایند.

چگونه یک اینفوگرافیک خوب بسازیم

برای اینکه به ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب پی ببریم، باید روش ساخت یک اینفوگرافیک حرفه ای را بدانیم. باید بیاموزیم که چگونه می توانیم اینفوگرافی خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کنیم؟ باید نکات مهم در هنگام طراحی اینفوگرافی را یاد بگیریم. اگر به تمامی این نکات مسلط شدیم، به راحتی می توانیم یک اینفوگرافی زیبا طراحی کنیم. ما اینجا نکاتی را خواهیم نوشت که می توانند در فرایند طراحی اینفوگرافیک به شما کمک کنند:

۱- از اشتباهات بزرگ و آشکار پرهیز کنید

  • با دادن اطلاعات غلط یا تحریف داده ها مخاطب خود را گمراه نکنید.
  • از قرار دادن جلوه های بصری بیش از حد مجاز و پرشمار در اینفوگرافیک خود خودداری کنید.
  • همه نوع مخاطبی را در نوشته ها و ترسیم های خود در نظر داشته باشید.
  • مناسب با نیازها و درک همه افراد طراحی را انجام دهید.
  • پس از آنکه مهارت کافی را کسب کرید و مطمئن شدید خطا های بالا را مرتکب نخواهید شد، حال نوبت آن است که به دیگر ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب توجه کنید.

۲- اینفوگرافیک را به گونه ای طراحی کنید که برای مخاطب هدف سودمند باشد

ممکن است اینفوگرافیک خود را برای آموزش و اطلاع رسانی به کارفرمایان طراحی کرده باشید. یا شاید هدفتان از ساخت آن آموزش دادن به کارکنان بوده است. در هر صورت مهم آن است که بدانید مخاطبان شما دقیقا چه کسانی هستند و هنگام طراحی اینفوگرافیک سلیقه و افکار آن ها را حتما در نظر داشته باشید. مثلا خوب است فکر کنید که آن ها چه برداشتی از این اطلاعات خواهند داشت. این اطلاعات چه سودی را برای حوزه کاری آنان به ارمغان خواهد آورد. همچنین بهتر است واژگان سنگین، پیچیده و بیهوده را حذف کنید. از واژگانی استفاده کنید که فهم آن برای مخاطب شما ساده تر باشد.

۳- برای روشن ساختن پیام های کلیدی اینفوگرافیک خود از روش داستان گویی استفاده کنید

یک مسئله آن است که خودتان بدانید چه پیامی را می خواهید به مخاطب منتقل کنید. اما مسئله مهم تر آن است که باید تلاش کنید مخاطبانتان نیز پیام شما را به خوبی دریابند. داستان گویی یکی از بهترین تکنیک ها برای انتقال اطلاعات مختلف به مخاطبان است. اینفوگرافیک ها نیز برای داستان گویی بسیار مناسب هستند. می توان داستان هایی را در قالب اینفوگرافیک بیان کرد تا خوانندگان بتوانند به آسانی مفاهیم ارائه شده را به خاطر سپرده و همواره به یاد داشته باشند.

۴- طرح یا قالبی را انتخاب کنید که با اطلاعات شما همخوانی داشته باشد

برخی اطلاعات به گونه ای هستند که ساختاربندی آن ها مانند فهرست ها، فرایندهای گام به گام یا خطوط زمانی آسان نیست. گاه می توان اطلاعات را به صورت مقایسه ای دو به دو کنار هم چید. اما گاهی اوقات نیز با مجموعه ای از داده های آماری سروکار دارید که نمی دانید چطور باید آن ها را به هم مرتبط سازید. هنگام انتخاب قالب اینفوگرافیک همواره باید در نظر داشته باشید که چگونه می توانید اطلاعات خود را به حالتی یکپارچه در آن سازمان دهی کنید.

۵- خوب تحقیق کنید

از ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب آن است که اطلاعات خوبی را در اختیار خواننده می گذارد. بنابراین در هر اینفوگرافیک باید اطلاعاتی آورده شود که از منابع معتبری باشند. خوب است که منابع هر اطلاعات ذکر شود و نیز این اطلاعات در بافت مناسب خود قرار داده شوند. باید تحقیق کنید که کدام منابع اطلاعاتی معتبر هستند و از کجا آن ها را پیدا کنید. ضمنا خوب است که درباره سلیقه مخاطبان خود نیز تحقیق کنید تا بدانید که دغدغه آن ها چیست. سطح دانششان چقدر است و چه نوع اطلاعاتی بیشتر به کارشان خواهد آمد. برای جمع آوری داده روش مناسبی را پیش بگیرید و هنگام اشتراک داده با دیگران، روشتان را نیز برای آن ها بازگو کنید.

۶- جلوه های بصری را به گونه ای انتخاب کنید که به درک مطلب کمک کنند

داده ها و اطلاعات را به نحوی انتخاب کنید که ابتدا خودتان خوب درک کنید. سپس جلوه های بصری مناسب با آن ها را پیدا کنید و این جلوه ها را به گونه ای مورد استفاده قرار دهید که به دیگران در درک اطلاعات کمک کنند.

قوانین و ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب در حوزه جلوه های بصری

  • نمودارهای میله ای: به افراد کمک می کنند تا مقایسه ای را روی داده هایشان انجام دهند.
  • نقشه ها: برای اطلاعات جغرافیایی بسیار خوب هستند.
  • زمان: زمان را می توان به صورت خط زمانی، در محور افقی نمودارها یا در قالب فلوچارت ترسیم کرد.
  • عکس چهره های انسانی برای به تصویر کشیدن روایت واقعی مطلب بسیار مناسب است.
  • عکس ها همچنین برای نام بردن از افراد مهم، کاربرد دارند.
  • جلوه های بصری باید در جای درست خود نیز قرار داده شوند و به شکل صحیح مورد استفاده قرار گیرند.
  • جلوه های بصری باید ذهن را به سوی پیام های اصلی سوق دهند و تا حد ممکن مختصر و مفید باشند.
  • استفاده درست از رنگ ها نیز نکته بسیار مهمی است.
  • رنگ ها به برجسته تر کردن اطلاعات مهم کمک کنند.
  • برای قرار دادن داده های مختلف در یک دسته کارآمد باشند.
  • به ترتیب دهی به واژه ها کمک کنند.

۷- اینفوگرافیکتان را به یاد ماندنی کنید

مهم است که اطلاعات سودمند شما به خوبی در ذهن ها نقش ببندند؛ پس از خلاقیت به خرج دادن نترسید. البته آن قدر هم بیش ازحد خلاقیت به خرج ندهید که مخاطب شما گمراه یا گیج شود. با این کار اعتبار شما پیش مخاطب از بین خواهد رفت. پیچیده بودن طراحی الزاما به معنی حرفه ای بودن کار نیست. مهم ایده ساده و منحصر به فرد برای طراحی اینفوگرافیک است.

۸- ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب خود را به دیگران نشان دهید

با نشان دادن اینفوگرافیک خود به دیگران، می توانید از دیدگاه های آن ها استفاده کنید. توجه به دیدگاه افراد دیگر درباره اینفوگرافیک شما، کمک می کند تا به نقاط ضعفی در آن پی ببرید که شاید خودتان به تنهایی نمی توانستید تشخیص دهید. همچنین برای طراحی اینفوگرافیک های بعدی ماهرتر و کم اشتباه تر خواهید شد.

از کجا بدانیم ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب را رعایت کرده ایم؟

یک فهرست تهیه کنید و در آن بنویسید که می خواهید اینفوگرافیک شما چه ویژگی هایی داشته باشد. این ویژگی ها را در دسته بندی های کلی تری قرار دهید، مثلاً سودمندی، دقت اطلاعات و معناداری. برای هر دسته بندی به طور جزئی تر ویژگی های مورد نظرتان را بنویسید. مثلاً این که آیا اطلاعات در بافت مناسب خود قرار داده شده اند و به مبحث مورد نظر مربوط هستند یا خیر. یا اینکه آیا خواندن فونت ها راحت است یا خیر. ضمنا در این فهرست بخشی را نیز برای لحاظ کردن دیدگاه های دیگران قبل و بعد از دیدن اینفوگرافیک خود در نظر بگیرید. برای مثال از خود بپرسید که آیا اینفوگرافیک من بازتاب مثبتی از سوی مخاطبان داشته است و در صورت منفی یا مثبت بودن پاسخ، علت آن چه بوده است. به این ترتیب شما ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب را تشخصی داده اید.

طراحی اینفوگرافیک آنلاین در نوین قلم

در این مقاله در ارتباط با ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب صحبت کردیم. اگر تمامی نکات موجود در این مقاله را در طراحی خود به کار بگیرید، قطعا می توانید یک اینفوگرافی خوب بسازید. برای اینکه به یک اینفوگرافی حرفه ای دست پیدا کنید. حتما سفارش طراحی اینفوگرافیک خود را در نوین قلم ثبت کنید.

پرسش های متداول در ارتباط با ویژگی های یک اینفوگرافیک خوب

در چه نرم افزاری می توانم اینفوگرافیک درست کنم؟

نرم افزارهای مختلفی مانند Canva ،Venngage ،Piktochart ،easel.ly ،Visme و Infogram هستند.

چه محتوایی برای اینفوگرافیک مناسب است؟

هر نوع محتوایی که بتواند با تبدیل شدن به اینفوگرافیک به طور موثر منتقل شود. فاکتوری که برای تأثیرگذار بودن اینفوگرافیک مهم است نوع محتوا نیست، بلکه مقدار مناسب محتوا و ارائه آن به صورت بخش بندی شده است.

اندازه اینفوگرافیک چقدر باید باشد؟

پاسخ این پرسش کاملا بستگی به این دارد که کجا و چگونه بخواهید از اینفوگرافیک خود استفاده کنید. آیا قصد دارید روی یک پوستر بزرگ چاپ کنید یا در وب سایت آپلود کنید؟ یا اگر می خواهید در روزنامه آنلاین یا رسانه های اجتماعی قرارش دهید، باید حواستان باشد که سایز آن را مناسب با صفحات موبایل بسازید (مثلاً ۶۴۰ در ۳۲۰ یکی از سایز های خوب برای گوشی های موبایل است).

بهترین فونت ها برای استفاده در اینفوگرافیک کدام اند؟

یک فونت نه تنها می تواند خواندن اینفوگرافیک را برای مخاطب آسان تر سازند، بلکه حتی می تواند اعتبار آن را در نظر مخاطب بالاتر ببرد. سعی کنید فونت هایی را انتخاب کنید که اول از همه خواندنشان راحت باشد. همچنین برای تیتر ها فونت هایی را انتخاب کنید که هم شکیل باشند و هم با متن اصلی همخوانی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا