آموزش طراحیطراحی لوگو

چه چیزی باعث ایجاد یک لوگو خوب می شود؟

فاکتورهایی که باعث ایجاد یک لوگو خوب می شوند.

حتی در میان طراحان گرافیک، این سوال مطرح است که آیا یک لوگو خوب می‌تواند منجر به عدم اطمینان شود؟ ذوق و سلیقه شخصی یک عامل اجتناب‌ناپذیر در پاسخ به این سوال است که می‌تواند آن را به یک معمای حل نشدنی تبدیل کند. اما برای درک اینکه چه چیزی باعث ایجاد یک لوگو خوب می شود، شما باید احساسات شخصی خود را کنار بگذارید و از خود این سوال را بپرسید، لوگو با برند مورد نظر چه ارتباطی دارد؟ چگونه یک لوگو می تواند آزمون زمان را تحمل می‌کند و ماندگار بماند و آیا مردم بعد از یک نگاه آن را به یاد می‌آورند؟

ما در نوین قلم هستیم تا به این سوالات پاسخ دهیم و مروری سریع از کارکردها و مشخصه‌های اساسی یک لوگوی خوب را ارائه دهیم. به این ترتیب، شما دقیقا می‌دانید که چگونه لوگو را از ابتدای فرآیند طراحی برای ماندگاری ایجاد کنید. اما قبل از اینکه به ادامه این مبحث بپردازیم پیشنهاد می کنیم که مقاله ” چگونه یک لوگو طرحی کنیم ” را به طور کامل مطالعه بفرمایید.

تصاویر بصری در لوگو خوب

عملکرد یک لوگوی خوب

برای درک اینکه چه چیزی یک لوگو را خوب می کند، بیایید در مورد آنچه قرار است یک لوگو انجام دهد صحبت کنیم.

لوگوی خوب یک ابزار مناسب برای جذب مخاطبان به برندها و ایجاد تاثیرات ماندگار در آنها است. در طراحی لوگو عملکرد و برندسازی از زیبایی بصری اولویت دارد.

عناصر بصری در لوگو

لوگو معمولا از تایپوگرافی، گرافیک و طرح‌های رنگی تشکیل شده‌است. این‌ها عناصر طراحی بصری هستند و کیفیت آن‌ها می‌تواند ذهنی باشد. طراحان لوگوی خوب از اصول طراحی لوگو برای بهینه‌سازی این عناصر استفاده می‌کنند. اگر با اصول طراحی لوگو آشنا نیستید به مقاله ” شش اصل کلیدی در طراحی لوگو ” مراجعه نمایید.

چگونه یک لوگو را خوب بکنیم

  • حروف تایپ ( typefaces ) بیشتر از خود کلمه تاثیر می گذارد. یک لوگویی خوب در نظر گرفته می‌شود که، فونت‌های آن رایج باشد و باید به گونه ای باشد که بینندگان و مشتریان در نگاه اول قادر به خواندن یا ترجمه ی آن باشند. این الگو توسط طراحان لوگوی حرفه ای شانسی اتفاق نمی‌افتد و قواعد خاص خود را دارد.
  • رنگ توانایی تحریک احساسات اولیه را دارد و لوگو های خوب از این مزیت استفاده می کنند تا مخاطبان عاطفی خود را جذب کنند. انتخاب های مناسب رنگ لوگو  می توانند بلافاصله احساس شادی و خوشبختی ایجاد کنند در حالی که رنگهای تیره تر ممکن است باعث شود همان لوگو احساس افسردگی ایجاد کند. لوگو های خوب با کمک روانشناسی رنگ و تئوری رنگ ، انتخاب های هوشمندانه ای را بوجود می آورند ضمنا دراستفاده از رنگ ها، تفاوت ها در فرهنگ ها و سنت ها را فراموش نکنید.
  • گرافیک در یک لوگو ممکن است شامل تصاویر و اشکال و یا خطوط ساده، الگوها و بافت‌های ساده باشد. گرافیک خوب می‌تواند به تثبیت یک لوگو در حافظه طولانی مدت کمک کند، و برند شما را در حافظه بیننده مدتها پس از دیدن آن در ذهنشان هک کند.
  • در یک لوگوی خوب وزن عناصر مختلف باید در تعادل باشد.

 ویژگی‌های یک لوگوی خوب

اگر چه ارزیابی کیفیت طراحی می‌تواند ذهنی و شخصی باشد، اما داشتن اهدافی از پیش مشخص، می تواند نتایج را به راحتی قابل اندازه گیری کند. زمانی که می‌خواهید درباره کیفیت لوگو تصمیم بگیرید، معیارهای زیر را در نظر داشته باشید.

متمایز بودن

لوگوی  شما باید خاص باشد ، طوری طراحی شود که از مارک های مشابه متمایز باشد. ب هر برند باید یک داستان منحصر به فرد داشته باشد و این چراغ راهنمایی شما برای طراحی یک لوگوی خاص برای آن خواهد بود.

ارتباط

ارتباط به این مساله اشاره دارد که طراحی لوگو به چه شکل با مخاطبین شما ارتباط برقرار می کند. از سن و تحصیلات تا موارد ظریف تر مثل ارزش‌ها و سرگرمی‌ها. از دانش خود در مورد جامعه ای که در آن زندگی میکنید استفاده کنید شما می‌خواهید یک لوگو متمایز داشته باشید، ولی نباید آنقدر دور و مبهم باشد که بینندگان آن نتواند با آن ارتباط برقرار کنند.

سادگی

بهترین لوگو به اندازه کافی ساده است که در یک نگاه قابل درک باشد. سادگی رابطه مستقیمی با ماندگاری دارد. لوگو باید حاوی ییام برند خود به صورت کوتاه باشد و این امر به راحتی از طریق قلم های خوانا ، شکل های مینیمالیستی حاصل می شود .

ماندگار

یک لوگو باید سال‌ها خوب بماند. اگر چه طراحی مجدد لوگو اکنون یک گزینه است، اما تغییرات مداوم زیاد هم جالب نیست.

سازگاری

سازگاری به چگونگی چاپ طراحی لوگو در همه رسانه هایی که به صورت دیجیتالی و فیزیکی امکان پذیر هستند ، اشاره دارد.

لوگوهای ریسپانسیو در اندازه های متفاوت ایجاد می شوند و حتی گاهی اوقات در رنگهای مختلف نیز وجود دارند .طراحی لوگو ریسپانسیو باید برای موبایل و وب، دیجیتال و چاپ، و برای هر مقیاس و شکل مناسب باشد.

برای تکمیل این مبحث لطفا مقاله “۷ ویژگی لوگو که آن را فوق العاده می سازد” که بی ارتباط با این موضوع نیست را مطالعه بفرمایید.

هر برند شایسته یک لوگوی خوب است

حالا که می‌دانید برای طراحی لوگو خوب به چه ویژگی‌هایی نیاز دارید، پس همین الان شروع به طراحی کنید با اطمینان می دانیم که شما میتوانید لوگو خود را عالی بسازید.  با این حال اگر برای طراحی آن به کمک نیاز دارید، نوین قلم اینجاست تا دیدگاه و ایده ی شما را به یک لوگوی عالی تبدیل کند، برای ثبت سفارش طراحی لوگو کلیک کنید.

نکات طراحی لوگوی بیشتری می‌خواهید؟ با نوین قلم همراه باشید 😊

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام ممنون فاطمه عزیز بابت این پیشنهادتون. به تیم تولید محتوا نظر شما منتقل شد به زودی یک مقاله با موضوع رنگ ها و تاثیر آن در لوگو منتشر خواهیم کرد. دوباره به وبسایت ما سر بزنید حتما مقاله را خواهید دید. همچنین از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا